Företagandets baksida..
Alla som driver företag, och kanske speciellt ett litet enmansföretag, vet att det i stort sett aldrig är en dans på rosor. Dagligen försöker jag hantera oron över ifall livet ska gå ihop sig denna månaden eller inte, hantera kundkontakter på ett bra och vettigt sätt och försöka vara så bra på mitt jobb som jag bara kan. Detta gör att jag blir både ledsen och förbannad när kunder väljer att köra över mig och bete sig som om mitt jobb bara är en hobby och en kul grej för saken är att detta är mitt arbete..
Med det sagt tycker jag det är oerhört respektlöst att boka av en massage bara några timmar innan utan motivering för att sedan bli arg när jag svarar att jag fakturerar en summa ändå, inte hela beloppet men en symbolisk summa. Mig veterligen är det mer vanligt än ovanligt att kunder debiteras för sen avbokning, oavsett om det är hos frisören eller beställda hantverkare. Jag vet terapeuter som skickar ut en faktura om kunden bokar av mindre än 7 dagar innan!
Jag tycker inte själv jag är särskilt omöjlig, jag vill gärna veta 2 dagar innan för att ha möjlighet att boka in nya kunder i området jag ska till den aktuella dagen vilket dom flesta respekterar och tycker är rimligt. Det har hänt att jag fått tacka nej till kunder med anledning att den rundan är fullbokad men lovar att ta dom nästa omgång (det blir aldrig sura miner för det) men så bokar någon av med kort varsel och jag står där och har tackat nej till en inkomst jag behöver..
Naturligtvis finns det undantag från mina principer, jag hade en kund för ett tag sedan som ville boka av för hon var på väg akut med en annan häst till klinik – helt ok att boka av! En annan kunds häst skadade sig samma dag jag skulle komma – inga konstigheter där heller. Sedan har vi den där matte åkte av med dunder och brak och på väg till sjukhus försökte få fatt på någon som kunde ta emot mig i stallet men misslyckades – det är lugnt, se till att laga dig ordentligt!
Och när jag ändå är på krigsstigen så kör vi det här med fakturor en gång till. Jag tillhör en av dom snälla och skickar ett sms när fakturan inte är betald till rätt datum, därefter skickar jag ut en påminnelse rätt omgående och lägger på dröjsmålsränta och har pengarna inte kommit in efter det skickar jag det till kronofogden för då är det no mercy! Det är inte många som kan gå till ica och handla mat eller tanka bilen utan att betala så jag förstår inte varför man inte kan betala behandlingar av hästen som man faktiskt har bokat medvetet?! (Av någon anledning betalar mina avbytarkunder alltid utan problem så uppenbarligen uppskattas det väldigt mycket!)
Nu är det tack och lov väldigt ovanligt att detta händer och jag har oftast helt underbara kunder! Jag är lite snurrig ibland och det har hänt att jag fått sms där det står “du brukar skicka fakturan rätt omgående men jag har inte fått någon än en vecka senare, har du glömt?” och ja det har hänt några gånger! Och jag har kunder jag kommer ut till där jag kanske ska titta på 2 hästar men när jag åker därifrån har jag behandlat 4 hästar, 2 människor och 1 hund!
Det är sant att jag älskar mitt jobb, djur är det bästa som finns och att få ta hand om dom och hjälpa dom när dom har ont eller bara få upp deras prestationsförmåga genom underhåll är det bästa som finns men det är även mitt yrke och det jag ska leva på vilket jag tycker förtjänar lite respekt!
Efter detta något bittra inlägg lovar jag nu att bli mitt vanliga glada jag igen, tror alla blir lyckligare av det! Ha en fortsatt härlig tisdag mina vänner så hörs vi så småningom!